#احمق_ها_ را_معروف_نکنیم/ کمپینی که باید در فضای مجازی جدی گرفت

اینستاگرام

ایسنا نوشت: همه ما در رشد و شهرت بیهوده آن‌ها مقصریم. آن زمانی که صرفا برای خندیدن یا حتی مسخره کردن آن‌ها را «لایک» کردیم؛ برایشان «کامنت» گذاشتیم و دوستانمان را زیر عکس‌هایشان «منشن» کردیم تا آن‌ها هم بخندند. حالا همان‌هایی که ما فقط برای خنده یا بعضا بی‌هدف صفحاتشان را دنبال می‌کردیم با «تیک تایید» که از اینستاگرام گرفته‌اند، ما را هم در رسمیت بحشیدن به «پوچی» شریک کرده‌اند.

این یک مطلب به روز شده است!

«کوین سیستروم» و «مایک کرایگر» وقتی در سال ۲۰۱۰ کمپانی محبوب «اینستاگرام» را راه‌اندازی کردند، شاید فکرش را هم نمی‌کردند که این پلتفرم به بستری برای ظهور چهره‌هایی تبدیل شود که تنها با جلب توجه‌های سطحی، به شهرت می‌رسند. این شبکه اجتماعی به سرعت در دنیا محبوب شد و کاربران شروع به ثبت و انتشار لحظات زندگی‌شان کردند؛ لحظاتی که گاه شاد و گاه غمگین، خصوصی یا عمومی بودند.

به گزارش رسا نشر، خیلی از این کاربران با هدف گسترش کسب و کار یا به اشتراک گذاشتن هنر و خلاقیت خود، صفحه‌های عمومی ایجاد کردند و موفق هم شدند. اما در این میان، کسانی هم پیدا شدند که بدون داشتن هیچ مهارت یا هنر خاصی، صرفاً با تکیه بر جنون‌آمیز کردن رفتارشان، به دنبال جلب توجه و کسب شهرت بودند.

داستان‌هایی از این دست کم نیست: دختری که با روسری حریر، شکست عشقی ساختگی را به نمایش می‌گذارد، پسری که در حالت مستی، نصیحت‌های بی‌ربط می‌کند و خود را یک مربی زندگی جا می‌زند، یا صفحاتی که هر هفته با یک خواستگاری مجازی، به دنبال شوهر می‌گردند. این‌ها نمونه‌هایی از محتواهایی هستند که به سرعت در فضای مجازی وایرال می‌شوند و صاحبانشان را به شهرت می‌رسانند.

اما نکته تلخ ماجرا اینجاست که پشت این صفحات، هزاران کاربر وجود دارند که با لایک، کامنت و اشتراک‌گذاری، به این افراد انگیزه می‌دهند و آن‌ها را در مسیر جنون‌وارشان همراهی می‌کنند. حتی پیام‌های تمسخرآمیز و رکیک هم به نوعی بازخورد محسوب می‌شوند و باعث افزایش بازدیدکنندگان و در نهایت، رسیدن به شهرت می‌شوند.

این پدیده محدود به ایران نیست و در بسیاری از کشورهای جهان نیز دیده می‌شود. در آمریکا و اروپا، کمپینی با عنوان «احمق‌ها را معروف نکنیم» شکل گرفته است که از کاربران می‌خواهد از دنبال کردن صفحه‌هایی که محتوای نامناسب و بی‌ارزش منتشر می‌کنند، خودداری کنند. هدف از این کمپین، جلوگیری از تبدیل شدن افراد بی‌هویت به الگو برای دیگران است.

در ایران هم این کمپین در حال گسترش است و کاربران با هشتگ «#احمق_ها_را_معروف_نکنیم» نظرات خود را به اشتراک می‌گذارند. آن‌ها معتقدند که فالو و لایک کردن این صفحات، نه تنها به آن‌ها انگیزه می‌دهد، بلکه سطح سلیقه و ارزش‌های جامعه را نیز پایین می‌آورد.

#احمق_ها_را_معروف_نکنیم/ کمپینی که باید در فضای مجازی جدی گرفت

تصویری از واکنش کاربران خارجی به این پدیده در شبکه‌های اجتماعی.

در حال حاضر، بسیاری از این افراد گمنام با افزایش تعداد دنبال‌کنندگان خود، موفق به دریافت «تیک تایید» اینستاگرام شده‌اند؛ این تیک آبی که نشان‌دهنده اصالت و اعتبار یک صفحه است. اینستاگرام این تیک را به صفحه‌هایی می‌دهد که احتمال جعلی بودن آن‌ها وجود دارد تا کاربران بتوانند راحت‌تر افراد و برندهای معتبر را شناسایی کنند.

قیمت لحظه ای طلا، سکه و ارز

اما سوال اینجاست: آیا ما به عنوان کاربران، در این روند مقصریم؟ آیا با دنبال کردن و لایک کردن این صفحات، ناخواسته به ترویج فرهنگ سطحی‌نگری و بی‌ارزشی کمک می‌کنیم؟ و مهم‌تر از همه، چه می‌توانیم بکنیم تا از تکرار این پدیده جلوگیری کنیم؟